Pozycjonowanie stron jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie ruchu w witrynie. Odpowiednio zaplanowane przynosi długofalowe korzyści. Kardynale błędy mogą doprowadzić do całkowitego pominięcia witryny w indeksach wyszukiwarek.

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization polega na dostosowaniu strony do sposobu analizowania treści na stronie wyszukiwania. Pozwoli to na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach naturalnych zwracanych przez wyszukiwarki. Od SEM różni się tym, że właściciel nie może zapłacić przeglądarce za promowanie treści.

Co wpływa na pozycjonowanie?

Obecnie najpopularniejsza koncepcja składa się z 4 elementów. Pierwszym z nich jest dostosowywanie witryny pod wyszukiwarkę. Następnym gromadzenie linków na innych serwisach prowadzących do strony (tzw. linkowanie). Trzecim budowanie zaufania wyszukiwarki dzięki mediom społecznościowym. Ostatni najczęściej wymieniany to wartościowa treść.  Takie same założenia w dużej mierze działają także jeżeli chodzi o pozycjonowanie lokalne z tym, że wówczas strategia wygląda nieco inaczej.

W jaki sposób podnieść pozycję w wyszukiwarce?

Przede wszystkim rozbudowana strona internetowa. Złota zasada mówi, że każde słowo kluczowe powinno mieć swoją własną podstronę. Nie chodzi tutaj o prowadzenie bloga tylko o schemat publikacji w witrynie. Najpowszechniej popełnianym błędem jest grupowanie treści i ograniczanie podstron.

Własny, oryginalny content to najlepszy sposób na podniesienie pozycji w witrynie. Wyszukiwarki a w szczególności Google (z którego w Polsce korzysta 97% użytkowników) nie indeksuje stron z treścią, która już została zapisana. Największy problem mają z tym sklepy internetowe. Z powodu dużej liczby produktów kopiują one opisy, co obniża ich pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Łowienie linków zwiększa wiarygodność witryny w oczach algorytmów. Polega na zachęcaniu użytkowników do samodzielnego linkowania strony na swoich witrynach. Muszą to być jednak treści powiązane tematycznie. Obecnie umieszczanie linków na stronach bardzo niskiej jakości przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.

Elementy interaktywne zachęcają użytkowników do linkowania danej witryny w mediach społecznościowych. Co więcej zatrzymują internautę na stronie, dzięki czemu zmniejsza się współczynnik odrzuceń.

Jak wykorzystać drobnostki?

Jednym z najprostszych sposobów jest zmiana nazw plików graficznych na stronie. Zamiast ciągu znaków albo nazwy obrazek34.jpg warto użyć słowa kluczowego, to samo dotyczy Alt Tagu. Ważne jest by każda z podstron miała swój unikalny tytuł. Dodatkowo strona musi być przyjazna dla użytkowników mobilnych. To nie tylko poprawi pozycję strony ale też zmniejszy współczynnik odrzuceń.

Możliwość dodawania komentarzy, może nie jest drobnostką ale za to ma cztery zalety. Unikalny content. Wykorzystanie słów kluczowych przez użytkowników. Przyrost treści. Wzrost zaufania wyszukiwarki do witryny. Oczywiście te cechy zostaną wykorzystane tylko wtedy, gdy internauci zdecydują się skomentować witrynę.

Efekty pracy nad SEO pojawiają się stopniowo. Dodatkowo przez ciągłe zmiany w algorytmach trzeba śledzić trendy i szybko na nie reagować. Nie należy rezygnować z wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Użytkownicy korzystają z niej, gdy chcą znaleźć konkretną informację albo produkt. To czyni tą formę promocji dużo skuteczniejszą niż standardowa reklama.

Źródło: Grzegorz Mazurek(red.) - E-Marketing

Pozycjonowanie stron internetowych