Stało się. Twój stacjonarny sklep osiągnął już wszystko co mógł na swojej małomiasteczkowej arenie. Klienci go kochają, konkurencja padła, a Tobie nie pozostało nic innego jak wybudować skarbiec w stylu Sknerusa McKwacza, bo zyski nie mieszczą się już w domu. Jednak to wszystko za mało dla Twoich ambicji. Chcesz żeby Twoją firmę poznali potencjalni klienci w całej Polsce, a później może i na świecie! Muhahah (szaleńczy śmiech). Ale jak to zrobić? Oczywiście w Internecie. Jednak każda witryna, aby trafić do odbiorcy potrzebuje odpowiedniej promocji. Fundusze nie stanowią problemu, jesteś w stanie zapłacić za reklamy. Z tym, że... jak i gdzie to zrobić?
Gdzie są te linki sponsorowane?
Zacznij od wpisania w wyszukiwarkę Google „kampanie AdWords Warszawa” lub jakieś inne losowe miasto. A teraz spójrz na pierwsze z góry wyniki wyszukiwania. Pierwsze 4 odnośniki to linki sponsorowane, opłacone przez firmy właśnie po to by wyświetlić się na pierwszych pozycjach na liście. Jest to po części irytujące, ale niestety tak wygląda współczesny Internet i kto nie bierze udziału w tym wyścigu może nigdy w sieci nie zaistnieć.
Trochę jak we współczesnych grach komputerowych. Naturalny progres jest oczywiście możliwy, ale zajmuje on sporo czasu i duże nakłady pracy. Więc niecierpliwi zawsze mogą wybrać drogę na skróty w formie płatnych wspomagaczy. Wtedy z całą pewnością będą widoczni. Czy to przełoży się na zwiększony ruch na stronie dajmy na to, sklepu internetowego? Z tym bywa różnie. Nie ma żadnej gwarancji, że internauci chętnie klikną w link jasno oznaczony jako „reklama”. Jednak wróćmy jeszcze na chwilę do początku, bo przecież nie wyjaśniliśmy czym tak właściwie są te kampanie AdWords.
AdWords czy Google Ads?
Tytuł tej części jest dość przewrotny ponieważ... to jedno i to samo. Google AdWords jest to stara nazwa systemu reklamowego, który od 2018 roku nosi miano Google Ads. Jednak stara nazwa tak mocno zakorzeniła się w świadomości użytkowników oraz specjalistów z branży SEM, że wciąż jest używana. I to znacznie częściej niż jej nowszy wariant.
Tak jak już wspominałem to nazwa systemu reklamowego, które wyświetla opłacone linki w wynikach wyszukiwania Google oraz banery i reklamy tekstowe na witrynach sieci reklamowej amerykańskiego giganta. Te reklamowe odnośniki rozliczane w systemie CPC (ang. Cost Per Click) lub CPM (ang. Cost Per Mille) co oznacza, że reklamodawca płaci tylko za kliknięcia oferty (za każde kliknięcie – CPC, lub za tysiąc kliknięć - CPM), a nie za jej wyświetlenia. Ich ceny ustalane są w modelu licytacyjnym, co oznacza, że ich wysokość jest zależna od aktualnej konkurencji na rynku. A w jaki sposób przysłowiowy Kowalski trafia na daną reklamę? Wyświetlają się one poprzez dopasowanie do wcześniej zdefiniowanych przez reklamodawcę słów kluczowych. Dajmy na to po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „kampania SEO” wyświetlą nam się firmy zajmujące się marketingiem internetowym. Choć z adnotacją, że link ten jest sponsorowany.
Kampanie produktowe, kampanie dynamiczne, YouTube
Linki sponsorowane to tylko jedna z opcji kampanii AdWords. Do tego dochodzą jeszcze kampanie produktowe, które nad wynikach wyszukiwania prezentują bezpośrednio konkretne produkty, kampanie dynamiczne (Dynamic Search Ads) wyświetlające reklamy tekstowe na szczycie listy wyszukiwania czy reklamy YouTube wyświetlające się podczas oglądania filmów. Ale to już tematy na znacznie szerszą analizę.
Teraz masz już podstawową wiedzę na temat płatnych reklam najpopularniejszej wyszukiwarki świata. Czy warto z nich korzystać? Jak najbardziej. Dla ponad 90% internautów Google jest pierwszym miejsce, w którym rozpoczynają poszukiwania interesującej ich usługi czy konkretnego produktu. Nie może więc dziwić, że promocja swojej witryny w tym systemie jest jedną z najbardziej efektywnych form reklamowych dla praktycznie każdego internetowego biznesu. No cóż, nie pozostaje Ci nic innego jak przelać na konto amerykańskiego hegemona swoje miliony i ruszyć na podbój globalnego rynku!