W dobie rosnących cen paliw coraz więcej kierowców rozważa przystosowanie swoich pojazdów do zasilania LPG. Czy każdy samochód nadaje się do montażu takiej instalacji? Dowiesz się o tym z dalszej części artykułu.
Instalacja LPG w silnikach benzynowych z wtryskiem pośrednim
Silniki benzynowe z wtryskiem pośrednim często są modyfikowane w celu zasilania LPG. W tego typu silnikach instalacja systemu LPG jest stosunkowo prosta i nie wymaga wielu modyfikacji.
Montaż instalacji LPG w takich silnikach zazwyczaj obejmuje instalację specjalnych wtryskiwaczy gazu oraz sterownika, który zarządza pracą systemu. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne dawkowanie paliwa, które przekłada się na optymalne spalanie i osiągi silnika.
Instalacja LPG w silnikach z wtryskiem pośrednim jest jednym z najtańszych i najprostszych rozwiązań.
Instalacja LPG w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim
Silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim są bardziej skomplikowane, co sprawia, że montaż instalacji LPG jest w ich przypadku bardziej wymagający.
W przypadku takich silników instalacja LPG wymaga zastosowania zaawansowanych komponentów i precyzyjnej kalibracji systemu. W przypadku tego typu aut często stosuje się systemy mieszane, które pozwalają na jednoczesne zasilanie silnika benzyną i gazem.
W systemie mieszanym benzyna w niewielkich ilościach wtryskiwana jest do komory spalania, co zapewnia prawidłową pracę wtryskiwaczy benzynowych. Paliwo gazowe zaś trafia do kolektora dolotowego i umożliwia osiągnięcie pożądanej mocy. Silnik pracuje więc na obu paliwach, spalając niewielką dawkę benzyny, porównywalną do tej zużywanej na jałowym biegu. Takie rozwiązanie może być bardziej kosztowne, ale efektywne i bezpieczne.
Instalacja LPG w silnikach Diesla
Montaż instalacji LPG w silnikach Diesla jest mniej popularny, ale również możliwy. Silniki Diesla zasilane są głównie olejem napędowym, ale można przystosować je do pracy w systemie mieszanym, w którym LPG stanowi dodatkowe paliwo.
System LPG w silnikach Diesla działa na zasadzie mieszania gazu z powietrzem przed jego dostarczeniem do cylindrów. W ten sposób gaz LPG wspomaga spalanie oleju napędowego, prowadząc do bardziej efektywnego wykorzystania paliwa i mniejszej emisji szkodliwych substancji.
Instalacja LPG w silnikach Diesla wymaga specjalistycznej wiedzy i precyzyjnej kalibracji, jest jednak jak najbardziej możliwa.
W jakich autach nie stosuje się instalacji LPG?
Niektóre rodzaje silników i technologii nie nadają się do montażu instalacji LPG. Poniżej omówiliśmy kilka przykładów.
- Silniki rotacyjne (Wankla). To silniki o unikalnej konstrukcji i sposobie pracy. To sprawia, że przystosowanie ich do LPG jest bardzo trudne i kosztowne. Montaż instalacji LPG mógłby wpłynąć negatywnie na ich osiągi i trwałość.
- Nowoczesne silniki hybrydowe. Łączą silnik spalinowy z elektrycznym, co komplikuje montaż instalacji LPG i zarządzanie paliwem. Dodatkowe modyfikacje mogłyby prowadzić do problemów z eksploatacją pojazdu.
- Silniki o dużej mocy i wysokich osiągach (stosowane np. w pojazdach wyścigowych). Wysoka moc i specyficzne wymagania techniczne tych silników sprawiają, że montaż LPG może wpłynąć negatywnie na ich osiągi.
Samochodowe instalacje gazowe to rozwiązanie dostępne dla wielu rodzajów samochodów. Choć proces montażu instalacji różni się w zależności od typu silnika, korzyści związane z niższymi kosztami paliwa oraz mniejszą emisją zanieczyszczeń są wymierne. Montaż instalacji LPG wciąż się opłaca, zwłaszcza gdy jest wykonany przez doświadczoną firmę, taką jak serwis STAG.