Ciechanowscy policjanci zachęcają, aby nie czekać do ostatniej chwili z decyzją o wymianie opon na zimowe. Meteorolodzy zapowiadają, że już w najbliższy weekend pogoda w naszym regionie bardzo się ochłodzi. Możliwe są nawet opady śniegu i lokalne przymrozki. Pamiętajmy, że stosując zimowe opony znacznie skraca się droga hamowania pojazdu, a co za tym idzie, poprawia się nasze bezpieczeństwo.

Warunki pogodowe coraz częściej przypominają nam, że panuje późna jesień, a za chwilę nadejdzie zima. To trudny czas również na naszych drogach, których nawierzchnie stają się śliskie po deszczu, po przymrozkach, opadach śniegu czy wręcz niebezpiecznie oblodzone. W takich warunkach bardzo istotne jest aby opony w naszym samochodzie miały dobrą przyczepność do nawierzchni i pozwoliły kierującemu panować nad pojazdem w większym stopniu.

Ciechanowscy policjanci zachęcają wszystkich kierujących do zmiany opon na zimowe. Na pewno nie powinniśmy z tym czekać, aż spadnie pierwszy śnieg. Wielu producentów zimowych opon proponuje aby opony zmienić już wtedy, gdy rano temperatura regularnie spada poniżej 7ºC. Nasze bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w warunkach zimowych, zależy od stanu naszych opon i ich przyczepności do mokrej nawierzchni. Pamiętajmy, że zimowe opony sporządzone z innej mieszanki gumowej niż opony letnie pomogą lepiej zapanować nad pojazdem na śliskiej nawierzchni oraz skrócą drogę hamowania.

JAK SPRAWDZIĆ CZY UŻYWANA OPONA NADAJE SIĘ DO UŻYTKU?

Głębokość bieżnika to podstawowy element, jaki należy skontrolować w przypadku opony. Przepisy prawa mówią, że minimalna dozwolona głębokość wynosi 1,6 mm. Tę wartość powinniśmy traktować jedynie orientacyjnie. Trzeba pamiętać, że aby opona zimowa skutecznie spełniała swoją funkcję, jej bieżnik musi posiadać przynajmniej 4 mm głębokości. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy więc pomyśleć o nowym komplecie ogumienia zimowego, dużo wcześniej niż przy granicznych 1,6 mm.

Wiek opon to kolejny parametr, który warto skontrolować przed założeniem „zimówek”. Przyjmuje się, że opony zaczynają tracić swoje właściwości po 6-7 latach od daty wyprodukowania, a po 10 latach kwalifikują się do bezwzględnej wymiany, nawet jeżeli wizualnie nie budzą zastrzeżeń. Data produkcji opony zapisana jest na jej ściance bocznej i zakodowana w ciągu znaków zaczynających się od skrótu DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to numer tygodnia i rok produkcji danej opony. Nie zapomnijmy również o korekcie ciśnienia powietrza. Nawet najlepiej przechowywane opony po kilku miesiącach składowania będą wymagały dopompowania.

 

asp. Magda Zarembska