Jak założyć opony w dobrym kierunku?
Ogumienie odgrywa kluczową rolę w pojazdach mechanicznych. To właśnie one stykają się z podłożem i od nich zależy odpowiednia prędkość, dynamika jazdy, a także jej bezpieczeństwo. Od rodzaju i stanu opon zależy bowiem przyczepność do suchej, mokrej, a nawet nierównej nawierzchni. Okazuje się, że na rynku dostępnych jest wiele różnych typów ogumienia, które charakteryzują się zróżnicowaną budową bieżnika. Sprawą bardzo ważną dla ich optymalnego działania jest ich założenie w odpowiednim kierunku.

Rodzaje dostępnych konstrukcji bieżników

Wybierając opony samochodowe, konieczne jest zwrócenie uwagi nie tylko na ich wymiary, ale również na typ bieżnika. Obecnie na rynku dostępne są następujące konstrukcje:

  • Symetryczne - takie opony są najmniej popularne. Budowa tych opon jest prosta i nadają się one do montażu w niewielkich pojazdach osobowych oraz dostawczych i ciężarowych.
  • Asymetryczne - opony o takim bieżniku posiadają wewnętrzną budowę bieżnika różniącą się od zewnętrznej. Dzięki temu możliwa jest optymalizacja różnych osiągów. Najczęściej takie ogumienie stosuje się w pojazdach o dużej mocy i większych gabarytach.
  • Kierunkowe - często opony takie posiadają asymetryczny bieżnik. Ich istotną cechą jest bardzo skuteczne odprowadzanie wody, które przekłada się na doskonałe osiągi na mokrej nawierzchni.

Opony z bieżnikiem kierunkowym i ich prawidłowe zakładanie

Opony kierunkowe nie są trudne do rozpoznania. Ich cechą charakterystyczną jest bieżnik, którego rowki układają się w kształt litery "V" lub "U". To właśnie ze względu na taką konstrukcję, montaż takich opon różni się od zakładania standardowych opon asymetrycznych i symetrycznych w wersji dwukierunkowej. Dobrym wyborem będą opony Barum, które kupisz na: https://www.24opony.pl/opony-barum.html. Oczywiście uzyskanie najlepszych osiągów wiąże się z potrzebą prawidłowego zamontowania ogumienia. Na bokach takich opon znajdują się strzałki. Koło należy założyć tak, aby kierunek jego obracania pokrywał się z kierunkiem wskazywanym przez taką strzałkę.

Prawidłowy montaż opon zgodnie z kierunkiem toczenia zalecanym przez producenta pozwala na uzyskanie doskonałych rezultatów w postaci sprawnego odprowadzania nadmiaru wody spod powierzchni styku ogumienia z podłożem. To przekłada się na doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni, nawet podczas silnych ulew oraz na zoptymalizowaną ochronę przed zjawiskiem poślizgu na poduszce wodnej, czyli tak zwanego aquaplaningu. Odwrotne założenie opon wpływa z kolei bardzo negatywnie na przyczepność do mokrej nawierzchni, a także spowoduje generowanie większego hałasu w czasie toczenia. Jego opór będzie bowiem zwiększony.

Czy opony kierunkowe mogą być wykorzystywane jako ogumienie zapasowe?

Ogumienie kierunkowe charakteryzuje się dość specyficzną konstrukcją bieżnika. Oznacza to, że takie opony oferują optymalne osiągi tylko w przypadku montażu po prawidłowej stronie pojazdu, zgodnie z kierunkiem toczenia. To sprawia, że nie ma możliwości wykorzystywania takich elementów jako uniwersalnych opon zapasowych. Jeśli bowiem dojdzie do uszkodzenia opony po stronie innej niż ta, na której można użyć danego egzemplarza kierunkowego, posiadanie takiej opony zapasowej okaże się bezużyteczne. Przewożenie dwóch kierunkowych opon zapasowych, po jednej dla każdej strony, jest z kolei niepraktyczne ze względu na zajmowanie sporej ilości miejsca w bagażniku. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest więc zakup uniwersalnej, porządnej opony zapasowej dwukierunkowej, która charakteryzuje się nowoczesną konstrukcją bieżnika i pochodzi od producenta stosującego wysokiej jakości mieszanki gumowe.