Badania jakościowe, czyli o potrzebnych w marketingu informacjach

Obecnie do bardzo popularnych metod badawczych możemy zaliczyć badanie jakościowe. Mają one za zadanie przy pomocy specjalnych technik badawczych pomóc nam w lepszym zrozumieniu badanego zjawiska. Zgodnie z nazwą mają one dostarczyć nam dobrych pod względem jakościowym informacji.

Czym są badania jakościowe?

Test jakościowy skupia się na oględnej analizie obserwowanego przez nas zjawiska. Główne znaczenie ma w tym przypadku korzystanie z pomocy technik badawczych, tak aby lepiej poznać badane zjawisko. W tym badaniu nie dokonuje się pomiarów ilościowych. Mamy za zadanie wydobyć odpowiednią wiedzę od osób badanych. W tym wypadku zależy nam na jakości zdobytych informacji, a nie na ich ilości. W tych badaniach nie ograniczamy osób badanych do wyboru podanej już wcześniej odpowiedzi, a dajemy im dużą swobodę. Tak naprawdę przygotowujemy dane osoby do wyrażania opinii czy też wiedzy na określony temat, naszym zadaniem w tym wypadku jest jedynie zapisywanie lub rejestrowanie udzielanych odpowiedzi. Badanie jakościowe pomaga nam zdobyć dane, które sprawią, że na badane zjawisko spojrzymy zupełnie z innej strony. Oczywiście próba jakościowa nie jest usystematyzowania, ponieważ nie używa się tu wartości ilościowych oraz wnioskowania statystycznego. Za idealną sytuację uznaje się taką, gdy to właśnie badanie ilościowe oraz jakościowe wzajemnie się uzupełnia. Z reguły najpierw przeprowadza się badania ilościowe, a następnie jakościowe. Taka sytuacja daje nam możliwość spojrzenia na analizowane zjawisko z większej perspektywy, a co za tym idzie, będziemy mieli pełny ogląd na daną sytuację.

Badanie jakościowe i jego zalety

Próba jakościowa to dość szczegółowa metoda analizy, która wbrew pozorom posiada wiele zalet. Decydując się na nią, otrzymujemy nowe informacje na temat badanego zjawiska. Pogłębiamy zdobytą wcześniej wiedzę w czasie badania ilościowego. Do tego badanie jakościowe pozwala nam na lepsze zrozumienie mechanizmów, które kierują działaniem analizowanego przez nas zjawiska. Oczywiście nie możemy zapomnieć o tym, że próba jakościowa posiada nie tylko zalety, ale również wady. Pamiętajmy, że dane zdobyte w czasie badania jakościowego nie są reprezentatywne. Nie możemy przypisywać ich całej społeczności, jeżeli zbadaliśmy tylko określoną jej część. Test jakościowy nie jest analizowany przez pryzmat statystyki, a więc wyniki takiego badania mogą wyrażać subiektywną opinię osoby go przeprowadzającej.

Nie możemy zapomnieć również o tym, że tego typu badania są czasochłonne i wymagają od nas dużej ilości zasobów pieniężnych. Konieczne w tym wypadku jest zatrudnienie osoby, która będzie odpowiedzialna za pozyskiwanie określonych informacji. Badanie jakościowe stosujemy wtedy, gdy mamy zamiar zbadać całą populację, lub grupę badawczą oraz ważna jest dla nas analiza natężenia wśród niej danej cechy lub ilość jej występowania. Bardzo ważne jest, aby przed wyborem między badaniem jakościowym, a ilościowym dokładnie zapoznać się z wszelkimi wadami i zaletami. W ten sposób mamy możliwość wyboru odpowiedniego dla nas sposobu.

Badanie jakościowe powinno być nieodłącznym elementem badań ilościowych, jednak tylko niewielka ilość firm decyduje się na taką decyzję ze względu między inny mina kwestie finansowe. Oczywiście test jakościowy ma za zadanie dostarczyć nam przede wszystkim dobrych jakościowo informacji na temat badanego zjawiska. Nie stawiamy tu na ilość zdobytych danych, ale na ich jakość, która może okazać się kluczowa dla naszego przedsiębiorstwa.