Jedną z zasadniczych różnic między śniegiem a lodem jest to, że śnieg łatwo zauważyć. Gołoledź natomiast tak dobrze wtapia się w koloryt drogi, że często zdasz sobie z niej sprawę, gdy jest już za późno. Jako wskaźnik warto potraktować termometr w samochodzie. Jeżeli wskazuje temperaturę otoczenia zbliżającą się do zera, trzeba zachować szczególną ostrożność.
Jadąc po oblodzonych drogach musisz zachować możliwie duży odstęp za pojazdem jadącym przed Tobą. To może oznaczać do 10 razy dłuższy odstęp od tego, który wystarczy na suchych drogach. Tak więc, jeżeli zwykle droga hamowania przy prędkości ok. 50 km/h w ciepły, słoneczny dzień wynosi 23 metry, na lodzie przy tej samej prędkości auto potrzebuje co najmniej 230 metrów, żeby się zatrzymać.
Jeżeli auto wpadnie w poślizg na oblodzonym kawałku drogi, skręć kierownicę w tym samym kierunku co kierunek poślizgu tyłu Twojego auta. Jeżeli tył samochodu ślizga się w kierunku Twojej prawej ręki, skręć kierownicą w prawo. Jeżeli tył samochodu ślizga się w kierunku Twojej lewej ręki, skręć kierownicą w lewo. W żadnym wypadku nie zdejmuj rąk z kierownicy i nie naciskaj na hamulec, gdyż to może spowodować zablokowanie kół.
Mazowiecka Drogówka-Bezpieczny Niechroniony